Cashewpähkinä

Yhtä aikaa mieto ja maukas, rapea ja täyteläinen – cashewpähkinä on kaikkea tätä. Lisäksi cashewpähkinä on täyttävä ja niin monipuolinen, että se käy sekä rapeaksi välipalaksi että juhlien naposteltavaksi ja monien ruokalajien raaka-aineeksi. Siitä sekoitat myös täyteläisen ja maukkaan kastikkeen kasvisten dippailuun tai keksin levitteeksi.

Anyday nuts - Cashewnötter

Etelä-Amerikassa pidetään enemmän cashewpuun ”omenasta” kuin pähkinästä. Hedelmä näyttää omenan ja paprikan välimuodolta, ja sen maku muistuttaa omenaa.

Mangon lähisukulainen

Cashewpähkinä on alkujaan peräisin Brasiliasta, ja sen lähin sukulainen on mango. Cashewpuita eli munuaispuita kasvaa trooppisessa ilmastossa päiväntasaajan tuntumassa, etupäässä Länsi-Afrikassa, Intiassa, Vietnamissa ja Filippiineillä.

Luuhedelmän siemen

Pähkinä, joka on todellisuudessa siemen, kasvaa puun luuhedelmän, cashew-omenan, kärjessä. Kun omena, joka näyttää omenan ja paprikan välimuodolta, putoaa maahan, pähkinä on kypsä.

Kuorittava käsin

Tällöin pähkinät kerätään, kuivataan ja kuumennetaan kuorimisen helpottamiseksi. Jokainen pähkinä kuoritaan käsin, ja pähkinän ympäriltä on irrotettava kaksi kuorta, ennen kuin sen voi syödä.

Kaksi satoa vuodessa

Cashewpuu istutetaan sadekauden aikana. Se alkaa kantaa hedelmää 3–5 vuoden kuluttua ja tuottaa eniten hedelmiä 15 vuoden kuluttua. Puu kukkii keväällä ja syksyllä, jolloin myös sato korjataan. Yksi puu voi tuottaa 5–7 kg pähkinöitä satoa kohti.

Anyday nuts - Cashew

Cashewpähkinät sisältävät runsaasti proteiinia, hiilihydraatteja ja tyydyttymättömiä rasvahappoja, mutta etenkin kivennäisaineiden, kuten sinkin, magnesiumin ja raudan, suuri pitoisuus tekee cashewpähkinöistä erityisen terveellisiä. Sinkki on tärkeää aineenvaihdunnalle, kun taas magnesium on mukana hermoston toiminnassa. 50 g:n annoksesta cashewpähkinöitä saat peräti 20 prosenttia päivittäin tarvitsemastasi raudasta, joka parantaa veriarvoja, voi ehkäistä väsymystä ja lisää vastustuskykyä infektioita vastaan. Jos siis et voi syödä tarpeeksi pinaattia, cashewpähkinä on hyvä vaihtoehto. 

Muihin pähkinöihin verrattuna cashewpähkinät sisältävät myös runsaasti foolihappoa ja K-vitamiinia, joka vahvistaa luustoa ja edistää veren hyytymistä.

Pähkinä tilanteeseen kuin tilanteeseen

Cashewnöt
Pähkinä tilanteeseen kuin tilanteeseen.
Jordnöt
Maan alla kasvava papu
Hasselnöt
Pähkinöiden pähkinä – monipuolinen, maukas klassikko
Mandel
Terveysintoilijoiden lempivälipala
Pekannöt
Amerikkalaisten lempipähkinä