Hasselpähkinä

Pieni pyöreä hasselpähkinä on pähkinöistämme ainoa, joka lasketaan kasvitieteellisestä näkökulmasta katsoen pähkinäksi. Monien mielestä se on kenties pähkinöistä kaikkein arkisin, vaikka sen monitahoinen ja luonteenomainen maku korostaa muiden siihen yhdistettävien raaka-aineiden makua.

Pieni mutta täyttävä

Hasselpähkinät sisältävät runsaasti proteiinia ja tyydyttymättömiä rasvoja, joten ne pitävät pitkään kylläisenä ja edistävät myös terveyttä. Kun hasselpähkinöiden syömisen kerran aloittaa, niihin tulee helposti himo!

Anyday nuts - Hasselnöter

Hasselpähkinäöljyä on käytetty ennen vanhaan koliikin hoitoon ja yskänlääkkeenä.

Vahvaoksainen pensas

Hasselpähkinä on kotoisin Euroopan ja Aasian länsiosien lauhkeasta ilmastosta, missä sitä edelleenkin viljellään eniten. Pähkinöiden lisäksi pähkinäpensaasta saadaan myös puuta, jota käytetään korien ja aitojen materiaalina. 

Korjataan syksyllä

Pähkinäpensas kasvaa tavallisesti jopa kahdeksan metriä korkeaksi. Pensas alkaa tuottaa pähkinöitä kolmivuotiaana, ja parhaimmillaan tuotanto on 12 vuoden iässä. Hasselpähkinät kerätään syksyllä joko käsin suoraan pensaasta tai maasta pähkinöiden varistua.

Kasvaa Pohjolassa luonnonvaraisena

Keräämisen jälkeen pähkinät saavat kuivua 15–20 päivää, minkä jälkeen ne kuoritaan ja lajitellaan. Pohjoisissa maissa pähkinäpensas kasvaa luonnonvaraisena, mutta suurin osa maailman hasselpähkinöistä tulee Turkista.

Yhtä hyvää kuin karkki

Ihmiset ovat syöneet hasselpähkinöitä tuhansien vuosien ajan. Nykyään hasselpähkinöitä käytetään ruoanvalmistuksessa, ja niistä saadaan myös öljyä. Lisäksi pähkinät ovat konvehtien ja maukkaiden leivonnaisten raaka-ainetta. Kaikkein parhaita ne ovat kuitenkin sellaisenaan tai kevyesti paahdettuina.

Anyday nuts - Hasselnöt

Hasselpähkinät sisältävät runsaasti proteiinia, tyydyttymättömiä rasvoja ja muita hyödyllisiä ravintoaineita. Niissä on mm. huomattava määrä foolihappoa, fosforia, magnesiumia, tiamiinia ja etenkin E-vitamiinia, joka on tärkeä antioksidantti. Kourallinen (noin 30 g) hasselpähkinöitä riittää kattamaan päivittäisen E-vitamiinitarpeen.

Hasselpähkinä sisältää pähkinöistä vähiten tyydyttynyttä rasvaa ja eniten kertatyydyttymätöntä rasvaa mutta suhteellisen vähän monityydyttymätöntä rasvaa.

Cashewnöt
Pähkinä tilanteeseen kuin tilanteeseen.
Jordnöt
Maan alla kasvava papu
Hasselnöt
Pähkinöiden pähkinä – monipuolinen, maukas klassikko
Mandel
Terveysintoilijoiden lempivälipala
Pekannöt
Amerikkalaisten lempipähkinä