Maapähkinä

Kuten moni tietääkin, maapähkinä ei ole kasvitieteellisessä mielessä pähkinä vaan palkokasvi. Nimensä se on saanut maan alla kasvavista paloista.

Sisältää runsaasti terveellistä rasvaa

Öljyssä friteeratuilla ja suolatuilla maapähkinöillä on jo pitkään ollut vakipaikkansa sipsihyllyssä perunalastujen ja juustonaksujen rinnalla. Siksi ne ovatkin saaneet osittain ansaitsemattaan maineen tarpeettomana ja lihottavana herkkuna.
Maustamattomat tai kuivapaahdetut maapähkinät sisältävät toki nekin runsaasti energiaa, mutta koska energia on pääosin peräisin kolesterolia laskevasta tyydyttymättömästä rasvasta, maapähkinät ovat mainettaan huomattavasti parempia.

Maapähkinäöljy on tavanomainen raaka-aine saippuoissa ja muissa ihonhoitotuotteissa.

Aasialaisen keittiön kulmakivi

Monissa Aasian maissa maapähkinä on perusraaka-aine, jota käytetään maapähkinäkastikkeessa, wokkiruoissa, padoissa ja salaateissa.

Palkokasvi kuten herneet ja pavut

Maapähkinä on peräisin Paraguaysta, mutta nykyisin sitä viljellään kaikkialla maailmassa. Se kuuluu palkokasvien sukuun, ja muiden herneiden ja papujen tavoin pähkinät kasvavat veneen muotoisissa paloissa. Maapähkinöiden suurimmat tuottajat ovat Kiina ja Intia, kun taas Yhdysvallat ja Argentiina ovat suurimmat viejät.

Itsepölyttyvä

Maapähkinät kylvetään keväällä. Kasvi kukkii 30 päivän kuluttua kylvöstä, minkä jälkeen se jatkaa kukintaansa ja pölyttää itse itseään 90-120 päivän ajan.

Kasvaa maan alla

Kukat taipuvat vähitellen alas maata kohden, ja hedelmä (palko) alkaa kasvaa maan sisään.

Syyskuussa palot ovat kypsiä kerättäväksi, ja sadonkorjuun yhteydessä koko kasvi vedetään irti maasta.

Maapähkinän proteiinitiheys on pähkinöistä suurin (noin 25 g / 100 g). Vertailun vuoksi mainittakoon naudanliha, jonka proteiinitiheys vaihtelee 17 prosentista 25 prosenttiin osan mukaan, joten maapähkinät ovat kasvissyöjille erinomainen proteiinin lähde. Maapähkinää ei saa kuitenkaan määritelmien vuoksi kutsua runsasproteiiniseksi, koska proteiinipitoisuuden pitäisi olla vähintään 20 prosenttia tuotteen kokonaisenergiasta.

Maapähkinä sisältää runsaasti kuituja, muita pähkinöitä enemmän sinkkiä sekä lisäksi E-vitamiinia, fosforia, foolihappoa, magnesiumia ja B-vitamiineista niasiinia, joka on tärkeä elimistön aineenvaihdunnalle.

Tiesitkö, että...

Pähkinäallergiset eivät ole välttämättä allergisia maapähkinöille ja päinvastoin.

Yksi maapähkinä sisältää yhtä paljon rasvaa kuin 40 cm kurkkua.

Cashewpähkinä

Pähkinä tilanteeseen kuin tilanteeseen

Hasselpähkinä

Pähkinöiden pähkinä – monipuolinen, maukas klassikko

Manteli

Terveysintoilijoiden lempivälipala

Pekaanipähkinä

Amerikkalaisten lempipähkinä